بازار جهانی طلا روز سهشنبه را با افت قیمت پشت سر گذاشت؛ بهطوریکه بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۷۴ درصدی به ۴۵۰۹ دلار و ۴۰ سنت رسید. این سومین روز نزولی طلا در هفته اخیر است و همزمان قراردادهای آتی طلا در بازار کامکس نیویورک نیز با افت ۰.۴۴ درصدی روی ۴۵۵۶ دلار و ۴۶ سنت ایستادند. تحلیلگران معتقدند افزایش نگرانیها درباره آینده تورم و سیاستهای انقباضی آمریکا، مهمترین عامل فشار بر بازار طلا بوده است.
تنگه هرمز، نفت گران و بازگشت نگرانیهای تورمی
در روزهای اخیر، نگاه سرمایهگذاران بیش از هر زمان دیگری به تحولات تنگه هرمز دوخته شده است؛ منطقهای استراتژیک که هرگونه تنش در آن میتواند زنجیره تأمین جهانی را مختل کند و قیمت انرژی را بالا ببرد. رشد قیمت نفت، نگرانیها درباره بازگشت تورم را افزایش داده و این احتمال را تقویت کرده که بانکهای مرکزی، بهویژه فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره را برای مدت طولانیتری در سطوح بالا نگه دارند. برخلاف انتظار، اینبار افزایش ریسکهای ژئوپلیتیک به حمایت از طلا منجر نشد؛ چراکه همزمان بازده اوراق قرضه آمریکا نیز صعودی شده است.
فدرال رزرو؛ رقیب جدی برای درخشش طلا
افزایش بازده اوراق خزانهداری آمریکا و تغییر موضع مقامات فدرال رزرو، فشار مضاعفی بر بازار طلا وارد کرده است. کریستوفر والر، عضو هیئت حاکمه فدرال رزرو که پیشتر از کاهش نرخ بهره حمایت میکرد، اکنون از ادامه سیاستهای سختگیرانه سخن گفته؛ موضوعی که احتمال افزایش دوباره نرخ بهره تا پایان سال را تقویت کرده است. در همین حال، سایر فلزات گرانبها نیز روندی نزولی داشتند؛ نقره ۰.۶۹ درصد افت کرد و پلاتین با بیش از ۲ درصد کاهش، بدترین عملکرد روز را به ثبت رساند.




